Rabarberkaka

Mitt senaste projekt här hemma har varit att rensa och tömma frysen för att kunna frosta av den. Den som känner mig och/eller har kikat i min frys vet att den alltid alltid ALLTID är full med mat och bröd och en del kakor och bullar... Hur som helst så hittade jag en påse rabarber i frysen i veckan och beslöt mig för att baka en rabarberkaka i långpanna att bjuda på jobbet.
 
Här har ni receptet, ett av de enklaste jag nånsin testat! Och fantastiskt gott! Jag har en rätt så stor långpanna så gjorde 1,5 sats av receptet men till en vanlig långpanna så funkar receptet som det är. 
Ingredienser
6 ägg
4,5 dl socker
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
7-8 stjälkar rabarber (ca 500 gram frysta rabarber)
pärlsocker
25 gram smör
 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en djup långpanna med smör. Dela rabarbern i ca 1 cm breda bitar.
2. Blanda (vispa ej!) ägg och socker i en skål. Blanda ihop bakpulver och mjöl i en skål och rör ner det i ägg- och sockerblandningen. 
3. Häll smeten i långpannan och fördela rabarbern jämt över smeten. Strössla med pärlsocker och hyvla/skär små bitar av smör över smeten. 
4. Grädda i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter. Njut med lite glass, grädde eller vaniljsås!