Solbullar

 
En av mina kollegor pratade idag om att baka solbullar och på vägen hem från jobbet så kunde jag inte tänka på annat än solbullar. Dock insåg jag, efter lite snabb inventering hemma,  att jag inte hade någon jäst! Och det behövs ju liksom vid bullbak. 
 
Rotade lite i skåpen och hittade den här påsen som jag köpte på Gekås förra helgen för just sådana här tillfällen. Det är en jäsblandning av torrjäst och bakpulver och en påse är lika med ett paket jäst. Bullarna är gjorda på ca 1 timme, jäsning och tid i ugnen inkluderat. Så det är ett snabbt recept det här!
 
 
Tidsåtgång: 1 timme
Antal: 18 bullar
 
Ingredienser
1 påse jäsblandning
1 krm salt
1 tsk stött kardemumma
1 dl socker
7-8 dl vetemjöl
50 gram smör
3 dl mjölk
 
2-3 dl vaniljkräm, antingen gjord på marsanpulver (god) eller hemmagjord (godare!), recept har du här
 
1-2 msk smör
1 dl socker
 
Gör så här
1.Gör vaniljkrämen, antingen genom att blanda 4 msk marsanpulver med två dl mjölk eller efter mitt recept ovan! Tänk på att låta den stå kallt en stund.
2. Blanda påsen med jäsblandning med 5 dl mjöl, salt, kardemumma och socker. Blanda sedan i 2 dl mjöl till.
3. Tillsätt smöret i klickar/bitar och häll i mjölken. Börja knåda degen (i degmaskin eller för hand) och tillsätt ev mer mjöl. Knåda den i ca 5 minuter eller tills den känns klar.
4. Mjöla en arbetsbänk lätt och stjälp ut degen på bänken. Känns degen för lös så tillsätt lite mer mjöl men försök gärna låta degen vara lite kletig, bullarna blir så vis saftigare!
5. Sätt ugnen på 225 grader. Klä två plåtar med bakplåtspapper.
6. Dela upp degen i 18 jämnstora bitar, jag vägde mina bitar men så noggrann behöver man inte vara... Ögonmått funkar gott och väl!
7. Rulla bullarna och lägg dem med skarven nedåt på plåtarna. Täck med bakhanddukar och låt jäsa i ca 15 minuter.
8. Fyll en spritspåse med vaniljkrämen och fyll varje bulle med ca 1 msk vaniljkräm.
9. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter, sänk värmen till 200 grader när du satt in första plåten.
10. Låt bullarna svalna något och smält därefter smöret i micron eller på spisen. Pensla de avsvalnade bullarna med smöret och strössla försiktigt sockret på den penslade ytan. Försök undvik att hälla socker i vaniljkrämen :)
 
 
 
 
#1 - - Beatrice Lind:

Muuums så goottt!! :D

Svar: De var jättegoda! :)
Anniina

#2 - - Leila:

Guuuuu så goda de ser ut, jättefina! Jag bakade donutsliknande vaniljbullar igår som smakar himmelskt. Visst är det underbart att baka :)

Svar: Åh, det lät gott! Får nog testa det vid tillfälle!
Anniina

#3 - - Robex Lundgren:

så gott ut

Svar: Det var gott också :)
Anniina

#4 - - Isa Bylund:

MUMS <3

Svar: :)
Anniina

#5 - - lisa kleber :

Åå så gott får nog ta och testa!

Svar: Gör det, för det var så gott! :)
Anniina

#6 - - Clara Ljunggren:

Vad fina!

Svar: Tack snälla!
Anniina