Vaniljkräm

Lovade att lägga upp receptet på vaniljkrämen som jag gjorde förrförra helgen men har totalt glömt bort det, tills imorse då jag rensade lite i frysen och såg mina misslyckade wienerbröd... Den här vaniljkrämen hittade jag på bloggen Söta saker där man även hittar andra mumsigheter! Jag halverade receptet och tog därmed hälften av allt här under, upplevde inga problem med att göra så istället för att göra ett helt recept och behöva slänga det man inte använt/ätit upp.
 
Vaniljkräm

2 äggulor
3 dl mjölk
3 msk socker
1 msk potatismjöl
1 vaniljstång
 
Dela vaniljstången och skrapa ner vaniljfröna i en kastrull. Blanda i de övriga ingredienserna och vispa ihop. Låt blandningen sjuda på låg värme och vispa samtidigt, tills krämen tjocknar. Passa krämen och rör om hela tiden så att den inte kokar eller bränns vid. Häll över krämen i en ren skål när krämen tjocknat och låt den sedan svalna. Krämen kan användas som fyllning i bullar, kakor eller tårtor.