Halvnyttig rabarbercheesecake

Bakade denna raringen igår, en halvnyttig (!) cheesecake. Det nyttiga i den är dels att jag har använt mig av 0,3% kvarg och därmed dragit ner på fettet i kakan men även att jag istället för vanligt socker använt mig av dels lite hemmagjord rabarberkräm och dels steviaströ. Resultatet blev en saftig och god cheesecake, inte långt ifrån en vanlig! Wohoo!
Receptet har ni här, jag gjorde kakan i en springform på ca 21 cm men den går även att göra i en större form. Tänk på att gräddningstiden då kan komma att ändras.
Ingredienser till botten:
5 st digestivekex (jag använde mig av kex utan socker, ett för mig nytt alternativ i kexhyllan!)
3 st Weetabixbars
75 gram smör
Ingredienser till fyllningen:
500 gram naturell kvarg
2-3 msk stevia strö eller annat sötningsmedel (tänk på att dessa är väldigt söta och att man ofta behöver väldigt små mängder för att söta bakverken. Testa dig fram, ta hellre för lite i början och söta mer om du tycker det behövs!)
1 tsk vaniljpulver
3 st äggulor
2 dl rabarberkräm (kan uteslutas och bytas ut mot färska jordgubbar eller andra bär som läggs på kakan vid servering eller om du hellre vill ha mosade bär i kakan så går det också bra, så länge det inte är för "blött")
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret i en kastrull. Krossa kexen och Weetabixen i en matberedare eller mixer så att du får ett fint pulver. Blanda det smälta smöret med kexsmulorna och tryck ut massan i en springform.
2. Grädda mitt i ugnen i ca 7 minuter.
3. Under tiden förbereder du fyllningen genom att blanda/vispa äggulorna, kvargen, vaniljpulvret, stevia strö och rabarberkrämen till en jämn smet.
4. Bred ut smeten jämnt i formen över botten och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 minuter, eller tills kakan är lite vobblig i mitten men ändå känns fast.
5. Låt kallna, gärna över natten och servera gärna med färska bär eller frukter.