Chokladkolasnitt

Bakade chokladkolasnitt i fredags, var så sugen på småkakor och lika sugen var jag på att baka. Hade en påse med Daim mini som jag blandade i kaksmeten och oh my så gott det blev! Mumsade i mig en fyra-fem kakor så fort de hade svalnat... Receptet hittade jag på bloggen Bakverk och fikastunder, en jättefin blogg som jag ofta läser!

Ingredienser
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 msk kakao
2 dl mjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk (jag tog en stooooor tesked av mitt vaniljsocker) vaniljsocker
1 påse Daim mini eller 1 dubbeldaim
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap. Rör ner kakao, mjöl, bikarbonat och vaniljsocker i smeten. Tryck ihop degen och blanda i daimen, antingen minidaimen eller hackad dubbeldaim. Dela degen i två bitar och rulla sedan ut bitarna till två stycken korvar, lika långa som plåten är. Lägg rullarna på plåten och sätt in plåten i den varma ugnen. Grädda i ca 15 minuter och dela därefter kakorna i sneda eller raka snitt med en vass kniv när de fått svalna ett par minuter. Låt dem svalna.