Dammsugare och cake pops

Jag är en sådan person som inte kan slänga någon mat alls, för mig är det som att slänga pengar i soptunnan! Så när det blir kakrester kvar från något eller till och med en misslyckad tårtbotten, så lägger jag ner det i ziplock-påsar och in i frysen med dem. När jag väl vill baka något enkelt så tar jag fram de här påsarna, tinar dem och sedan kan jag göra cake pops eller dammsugare. Dessa små rackare är ett riktigt bra sätt att kunna göra något vettigt och gott av det som annars hade slängts.
Dammsugare
Ingredienser:
500 g kaksmulor (sockerkaka, muffins, tårtbottnar)
150 g smör, rumsvarmt
0,5 dl kakao
1 tsk arraksessens (jag använde Dr. Oetkers)
 
Garnering:
500 g marsipan
200 g mörk choklad (70%)
Till kavlingen av marsipanen kan potatismjöl användas
 
Gör så här:
1. Mixa sönder kaksmulorna i en matberedare och tillsätt det rumsvarma smöret, kakaon och arraksessen och mixa snabbt ihop till en massa. Fyll en spritspåse (utan tyll) med smeten. (Ja, det är trögt men dammsugare blir finare när man spritsar ut smeten istället för att rulla dem till korvar. Dock får man välja själv, jag har spritsat varje gång och tycker det blir lite lättare spritsa om smeten får ligga en stund och därmed bli rumstempererad.)
2. Värm marsipanen lite grann genom att knåda den lätt, jag tycker själv att det blir lite enklare att kavla ut den efter det. Färga marsipanen grön med grön och gul hushållsfärg/pastafärg och pudra därefter bänken med lite potatismjöl. Kavla ut marsipanen till en rektangel, ca 35 gånger 45 cm och ca 2 mm tjock. Skär marsipanen i tre långa remsor, ca 10 cm breda.
3. Spritsa fyllningen i långa strängar/korvar på marsipanen. Vira in marsipanen runt fyllingen, tryck/kläm till skarven och skär sedan rullarna i bitar, välj själv vilken storlek du vill skära dem till. Ställ in dammsugarna i kylskåpet i ca 30 min.
4. Smält chokladen i vattenbad eller i micron, gör då detta i kortare intervaller så att du inte bränner chokladen. Doppa dammsugarens ändar i chokladen och lägg dem sedan på en bricka med bakplåtspapper och låt stelna i kylen.
 
(Detta recept har jag hittat i Allt om mats bakbok "Sött!" som jag fick av min underbara familj i 25-års present. Det är som en bakningsbibel!)
 Cake pops

Dessa kakor gör jag alltid lite på känn, tar det som finns hemma vill säga. Kaksmulorna kan bestå av tårtbottnar, muffinsar, sockerkakor, ja i princip vilken mjuk kaka som helst. Cake pops är goda att göra på småkakor också, har gjort dem på både pepparkakor och Oreos, mums! Ta det som finns hemma!
 
Ingredienser:
ca 400-500 g kaksmulor
200 g färskost
1 dl naturell kvarg
 
Grillpinnar (halvera dem) eller klubbpinnar, ca 25-30 st brukar gå åt när jag gör cake pops
Strössel eller nötter eller andra ätbara dekorationer
200-300 g valfri choklad
1-2 msk naturell olja (kokosolja eller matolja) för att göra chokladen smidigare
Gör så här:
1. Smula sönder kakorna i en matberedare, det ska bli riktigt finfördelat så kör på en liten stund.
2. Blanda i ungefär hälften av färskosten och kvargen, börja hellre med en mindre mängd och blanda först för att se om du behöver tillsätta mer. Smeten får nämligen inte bli för rinnig, för då blir det svårt att få ihop bollarna.
3. Rulla ihop bollar av smeten, lägg dem på en bricka med bakplåtspapper och ställ in brickan in frysen i ca 30 minuter.
4. Smält chokladen över vattenbad eller i micron, doppa därefter klubbpinnarna eller grillpinnarna i chokladen (ca 1 cm) och sätt ner en pinne i en boll. Tanken med att doppa pinnen i chokladen och därefter sätta ner den i bollen är att chokladen fungerar som ett slags klister och fäster bättre i den kylda bollen.
5. När alla pinnarna är på plats så är det dags att doppa bollarna i chokladen. Skaka av så mycket överflödig choklad som möjligt och dekorera dem med valfri ätbar dekoration. Var rätt så snabb när du gör detta då chokladen snabbt stelnar!
6. Sätt cake popen på brickan igen och låt dem stå i kylskåpet tills det är dags för servering.