Mandel- och nutellakakor

Jag gjorde eget mandelsmör och egen nutella för ett tag sedan som båda blev goda men burkarna tar ju upp plats i kylen. Ville därför passa på att baka kakor med just dessa nötprodukter och kikade in på Pinterest för att hitta lite inspiration. Och där hittade jag ett recept på kakor med endast jordnötssmör, ägg, socker och choklad som verkade gott. Som vanligt så förändrar jag recepten efter vad jag har hemma och kunde använda både mandelsmöret och nutellan till dessa kakor, som blev så goda att jag själv åt fyra stycken så fort de hade svalnat! Det var knappt jag kunde vänta så länge, för att vara helt ärlig... ;)
 
Mandel- och nutellakakor
 
16-18 kakor
 
 
Ingredienser
1,5 dl mandel- eller jordnötssmör
knappt 1 dl hemmagjord nutella, se recept här
1 ägg
2,25 dl socker (+ 0,5 dl socker att rulla kakorna i)
1 dl chokladknappar
 
Gör så här
1. Värm ugnen till 175 grader och lägg bakplåtspapper på en plåt eller ställ upp 16-18 st små muffinsformar på en plåt.
2. Blanda ihop nötsmöret, nutella, sockret och ägget till en smidig smet.
3. Blanda i lite mer än hälften av chokladknappar.
4. Rulla små bollar av smeten och rulla dem i sockret. Lägg dem därefter på plåten eller i muffinsformarna.
5. Tryck i ett par chokladknappar i varje kaka och grädda därefter kakorna mitt i ugnen i 6-8 minuter. Låt svalna innan servering.