Min mugcakemani...

Den senaste tiden har jag gjort mug cakes till frukost och mellanmål minst 6-7 gånger, ett tag åt jag det 3 dagar på rad. Det är så gott!!!
 
 
Jag använder mig av detta recept när jag gör min mug cake men man kan egentligen ha i andra frukter också, har även prövat med blåbär och hallon.
 
Ingredienser
1 ägg
1 banan
3 msk havregryn, gärna de fiberberikade
1 msk mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
1 msk sojamjöl
(alternativt kan man ta 2 msk mandelmjöl och 1 msk kokosmjöl)
½ tsk bakpulver
½ kryddmått vaniljpulver (dvs. inte vaniljsocker, utan det svarta, finmalda pulvret av vanilj
1 msk nutella
kokosolja
 
Knäck i ägget i en skål, skär bananen i mindre bitar och måtta upp de övriga (förutom nutellan) ingredienser och mixa ihop allt med en stavmixer. Ta en mugg och pensla insidan med kokosolja, så att mugcaken enklare lossnar. Häll i smeten i muggen, klicka ner lite nutella och blanda lite lätt. Ställ in muggen i micron, micra i ca 2 minuter på full effekt. När den är klar så vänder du bara upp och ner på muggen och häller ut mugcaken på en tallrik.
 
Jag brukar äta lite frysta hallon till eller som idag, både hallon och skivad banan. Då lägger jag gärna mugcaken på de frysta hallonen så de tinar lite grann under tiden kakan svalnar. Även en klick kvarg eller yoghurt är supergott till! Ibland har jag även blandat i en matsked kakao, för att få lite chokladsmak och då istället skippat nutellan. Jag brukar då hälla i ung 1 tsk vatten för att det inte ska bli för torrt.
 
Har hittat min inspiration från bloggen bakasockerfritt.se, tjejen som skriver den bloggen är jätteduktig och jag har prövat andra av hennes recept. Allt är ju lika gott!