Uggletårta

Firade min födelsedag för ett tag sedan och tänkte visa er bilder från kakbordet. Som vanligt kunde jag inte nöja mig med en eller två tårtor, utan det blev ett helt bord och därför får jag visa er allt i ett par inlägg.
 
Den här uggletårtan var riktigt rolig att göra och blev rätt så söt!
Den är fylld med hallonmousse, vit chokladmousse och två vanliga bottnar samt en browniebotten. Tårtan är spacklad med smörkräm. Den bruna sockerpastan är Ballinas chokladpasta, det vita samt de färgade detaljerna är Bakels vita sockerpasta.
Vill du också göra en uggletårta?
 
Här har du mitt tillvägagångssätt:
Kavla ut marsipanen rätt så tunt (ca 2-3 mm) och använd ett glas eller annat runt föremål att stansa ut cirklar med. Jag gjorde de vita cirklarna lite mindre än de bruna för att få lite struktur i tårtan. Ögonens cirklar är gjorda i tre storlekar. Öronen är gjorda av de bruna cirklarna men jag tror de blir bättre och snyggare om man gör dem lite mindre. Näsan, rosetten och tårna (har ugglor ens tår?! ;)) är gjorda på frihand men ett tips är att sätta i en eller två tandpetare i näsan för att enklare fästa den i tårtan. Både de vita och bruna cirklarna satte jag fast direkt på smörkrämen men ögonen och öronen är fastsatta med lite vatten, ta dock inte för mycket vatten då det kan riskera att blöta ner sockerpastan.